SUBSTANȚE PSIHEDELICE (1) – SOMA ȘI PLANTELE
Am citit o carte scrisă de un învățat care a studiat SOMA, faimoasa plantă folosită de către medicii din Himalaya pentru ritualuri și vindecări. O mare parte din VEDE vorbește despre această plantă, despre modul în care poate fi preparată și folosită și despre locul în care ea crește. Această carte mi-a stârnit curiozitatea și m-a determinat să-l contactez pe scriitor.
Scriitorul mi-a făcut cunoștință cu un botanist din Himalaya – pe nume Vaidya Bhairavdutt – care este considerat a fi singura ființă în viață care a studiat această plantă. Astăzi el nu mai trăiește, dar centrul și laboratorul pe care le-a înființat continuă să strângă aceste plante și să prepare medicamente, care erau trimise în toate colțurile țării.
Vaidya Bhairavdutt mi-a promis că îmi va arăta planta și îmi va explica și cum se folosește. Ea poate fi gasită doar in 2-3 locuri din Himalaya, la o altitudine de peste 6000 de metri. În schimbul a 1000 de rupii, el mi-a adus o jumătate de kilogram din această plantă.
A preparat soma și eu am studiat efectele ei asupra unor sadhus care, până atunci, foloseau în ritualurile lor marihuana și hașiș. Folosirea băuturii preparate de noi le crea o stare de lipsă de teamă. Descrierea experiențelor lor este similară descrierilor făcute de occidentalii care ingeraseră ciuperci psihedelice.
Botanistul mi-a explicat că există mai multe tipuri de ciuperci care au efect similar. Oricum, mie mi-a spus că soma nu face parte din familia ciupercilor, ci dintr-o familie de plante suculente. Într-un tratat străvechi ayurvedic este descris un număr mare de ciuperci, cu detalii despre mărimea și culoarea lor și modul în care trebuiesc folosite. Textele străvechi indică faptul că aceste plante erau folosite și pentru experiențele psihice, deși în această carte nu există nici o plantă cu numele de ”soma”. Alte plante suculente nu produc același efect. (…)
Patanjali, cel care este părintele științei Yoga, spunea, în prima sutră a capitolului patru din Yoga Sutras, că Ausadhi (medicina bazată pe plante) poate ajuta ființa să aibă experiențe psihice. Aceste experiențe psihice ajută ființa să aibă o anumită validitate și sunt mai elevate decât experiențele pe care le primim prin simțuri, dar nu sunt de niciun folos pentru o ființă care aspire să evolueze spiritual.
Soma Rasa – Sucul Soma – menționat în literatura străveche, a fost folosit pentru a ajuta discipolii leneși, care nu erau capabili să rămână într-o postura Yoga mai mult timp și care nu puteau să-și concentreze mintea. Această planta acționează asupra sistemului locomotor și face ca ființa să devină insensibilă la stimulii externi, corpul devine nemișcat și eliberat de orice durere, fapt ce permite gândurilor să se ordoneze. Cei care nu practicau posturi yoga urmând o disciplină sistematică foloseau soma, alături de ritualuri, înainte de meditație.
Aceste plante nu sunt foarte cunoscute în India, așa cum sunt cunoscute, de exemplu, substanțele psihedelice în ziua de astăzi în Occident. Folosirea lor era limitată și controlată de un număr de botaniști, care își devotaseră întreaga viață cercetării și experimentării efectelor acestor plante. Vaidya Bhairavdutt combina administrarea acestei substanțe cu o inițiere spiritual, ce se realiza cu ajutorul unei mantre. Inițierea în mantre avea loc într-o profundă stare de meditație, după ce ființă postea câteva zile și efectua și alte austerități, sub ghidarea unei ființe competente. (…)
Pentru cei care nu au practicat niciun fel de austerități și care nu au ajuns să-și controleze mintea, substanțele psihedelice sunt vătămătoare. Ei pot, datorită acestor substanțe, să-și perturbe sistemul nervos și pot să-și obstrueze canalele energetice – nadis-urile. În urma utilizării lor pot să apară halucinații și ființa lor ajunge să aibă mari probleme psihice.
Am examinat efectele acestor plante asupra ființelor care obișnuiau să le folosească și nu am descoperit niciodată că au ajutat pe cineva să evolueze spiritual. Ele pot da pe moment o experiență deosebită, dar la ce folosește aceasta, dacă ea are efecte adverse, în timp, ducând la anumite perturbări? O stare de depresie prelungită este un simptom obișnuit care apare după utilizarea acestor plante, dacă mintea nu este pregătită și dacă nu este ținută o dietă foarte strictă. O dietă riguroasă, o atmosferă calmă, o mantră și o ghidare foarte competentă sunt obligatorii în momentul în care este utilizată Soma Rasa.
Acest botanist mi-a povestit că a utilizat Soma Rasa (nici acum nu știu cu exactitate dacă este cu adevărat soma despre care este scris în scripturi). El spunea că efectul este foarte plăcut și elevat, dar o utilizare repetată a acestor plante poate să ducă la o stare de dependență psihologică și chiar la o stare depresivă. A insistat să încerc măcar o singură dată, spunându-mi: ”Este minunat! Sigur nu ai trăit niciodată o experiență asemănătoare!”
Așa că într-o dimineață mi-a preparat un suc din Ashtha Vara, pe care l-a amestecat cu suc din soma. Amândoi am băut această combinație. Gustul era un pic amar. După o perioadă, el a început să cânte și să se legene și, în final, și-a aruncat toate hainele de pe el și a început să danseze. În schimb, eu am avut o durere de cap îngrozitoare. Mă simțeam ca și când întregul cap urma să explodeze în curând. Îmi țineam capul cu amândouă mâinile. El nu a putut să înțeleagă de ce am reacționat așa de straniu. Se uita la mine și cânta: ”În timp ce unul dansează și se bucură, altul stă într-un colt, ținându-se de cap.”
Mă simțeam atât de îngrozitor, încât îmi venea să sar în Gange, să-l străbat și să fug în pădure. Pentru mine a fost o experință foarte neplăcută. În timp ce dansa, botanistul a început să spună că e Shiva, Stăpânul Universului și a început să strige: ”Unde este Parvati (soți lui Shiva)? Eu doresc să fac dragoste cu ea.”
Atitudinea lui i-a tulburat pe toți discipolii mei care veniseră să mă viziteze în acea dimineață. Ei au încercat să-l oprească din dansul lui, dar devenise atât de puternic, încât cinci oameni nu au putut să-l țină. Deși era ființă firavă, i-a aruncat pe toți la pământ și nimeni nu s-a putut atinge de el. Vedeam ce se întâmplă, de la fereastră, dar nu puteam să intervin nicicum, datorită durerii îngrozitoare de cap. Un alt swami mi-a adus o găleată cu apă caldă și mi-a spus să fac Vamana Dhauti (tehnică yoghină de curățare a stomacului, care implică să bei o cantitate de apa sărată și apoi să vomiți). După ce am făcut această tehnică m-am simțit mult mai bine.
Această experință pe care am trăit-o în timp ce stăteam la Ujaili Ashram din Uttarkashi a perturbat activitatea obișnuită a ashramului și nu am știut ce să le explic discipolilor mei. După studiul atent asupra utilizării acestor plante psihedelice, timp de câțiva ani, am ajuns la concluzia că răul pe care-l determină este mult mai mare decât efectele benefice pe care le-ar putea avea. Cei care nu sunt puternici din punct de vedere psihic vor avea stări neplăcute, iar pentru cei care sunt pregătiți din punct de vedere spiritual astfel de substanțe nu sunt necesare.
pag.194 din RELATĂRILE UNUI DISCIPOL de Swami Rama
citește și SUBSTANȚE PSIHEDELICE (2) – SACRAMENTELE